Hyppää sisältöön

Yhdenvertainen ja tasa-arvoinen toimintakulttuuri

Tältä sivulta löydät tietoa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnittelusta sekä näkökulmia ja työkaluja, jotka tukevat yhdenvertaisen ja tasa-arvoisen toimintakulttuurin edistämistä lasten, nuorten ja perheiden palveluissa.

Toimintakulttuurilla tarkoitetaan Tieteen termipankin (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.) mukaan esimerkiksi työ- tai kouluyhteisölle ominaista ajattelun ja käytäntöjen kokonaisuutta, elämäntapaa sekä maailman hahmottamisen tapaa, johon sisältyy arvoja, uskomuksia, käsityksiä, odotuksia, normeja, sääntöjä, rooleja ja menettelytapoja. Toimintakulttuuri muotoutuu ajan kuluessa ja vaikuttaa yhteisön ja siihen kuuluvien toimintaan riippumatta siitä, tunnistetaanko tai tiedostetaanko sen merkitys vai ei.   

Kouluissa ja oppilaitoksissa yhdenvertaista ja tasa-arvoista toimintakulttuuria edistetään esimerkiksi yhteisöllisen opiskeluhuollon keinoin. Tavoitteena on edistää oppilaiden ja opiskelijoiden oppimista, terveyttä ja hyvinvointia, sosiaalista vastuullisuutta, vuorovaikutusta ja osallisuutta sekä ympäristön terveellisyyttä, turvallisuutta ja esteettömyyttä. Toimintakulttuurin arvojen tiedostaminen ja niihin sitoutuminen mahdollistaa toimintakulttuurin ylläpitämisen, kehittämisen ja ei-toivottuihin piirteisiin puuttumisen.

Yhdenvertaisen ja tasa-arvoisen toimintakulttuurin edistäminen ja siihen sitoutuminen on jokaisen lasten ja nuorten kanssa työskentelevän aikuisen vastuulla. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi kouluyhteisön arvojen, käsitysten ja normien tunnistamista. Millaisia ovat käsitykset itsestämme, toisista ihmisistä ja maailmasta ja miten ne vaikuttavat siihen, miten kohtaamme lapsia, nuoria ja perheitä? Millaisia arvoja ja asenteita vuorovaikutuksestamme ja kielenkäytöstämme välittyy?

Alla olevasta pudotusvalikosta löydät tukea tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitteluun sekä näkökulmia ja työkaluja, jotka ovat avuksi yhdenvertaisen ja tasa-arvoisen toimintakulttuurin edistämisessä lasten, nuorten ja perheiden palveluissa.

Suunnittelu

Näkökulmia

Työkaluja